E-shop na prodej dálničních známek vyjde státní pokladnu na více než 400 milionů

E-shop na prodej dálničních známek vyjde státní pokladnu na více než 400 milionů

Letos naposledy si musí motoristé kupovat papírové dálniční známky. Od příštího roku by se měly poplatky za dálnice vyřizovat elektronicky. Za internetový obchod a mobilní aplikaci, ve kterých si motoristé budou moci koupit a ověřit nové elektronické dálniční známky a jeho čtyřletý provoz stát zaplatí zhruba 401 milionů korun bez DPH, informovalo ministerstvo dopravy.

Vybraná společnost Asseco Central Europe bude zodpovědná za vybudování systému, který bude zahrnovat e-shop a aplikaci, a následně i za jeho provoz do konce roku 2024. Vedle toho zajistí také provoz call centra, které bude k dispozici zákazníkům při problémech s nákupem.

Server Hlídač státu však upozornil, že přestože je zakázka ve stamilionové hodnotě, nebyl na ni proveden tendr a ve smlouvě uveřejněné v Registru smluv mezi státem a firmou chybí řada informací. Zakázka je kvůli utajení vedena v režimu důvěrné. Výhrady se objevily i vůči vysoké ceně zakázky.

Elektronické dálniční známky zcela nahradí dosavadní papírové kupony. Stát si od nich slibuje snížení nákladů na provoz systému. Elektronické známky budou navázány na registrační značku auta. Oproti současnosti budou roční známky platit celých 365 dní bez ohledu na kalendářní rok. Elektronické známky fungují i v okolních státech, mimo jiné na Slovensku nebo v Maďarsku. V Rakousku platí současně papírové i elektronické známky.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýto pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. V roce 2018 stát za dálniční známky vybral 5,16 miliardy korun.

Komentáře